lalalala

Tänkte ta upp ett ämne som berört mig under några år, men som verkligen slagit hårt emot mig dom senaste veckorna.

-Grupptryck

Vad är då grupptryck?

Enligt mig kan det vara många olika saker, som speglas i mycket av det som människor gör.
Men i grunden är det att inte ha styrkan/viljan att säga emot människor och detta resulterar i att folk bara göra som andra säger.

Jag tror att man oftast har viljan men inte styrkan att säga emot, eller bryta upp från något.
Detta speglas i allt från att inte våga hoppa ett hinder till mobbing.
Men grunden är fortfarande i båda fallen att man inte vågar säga emot för att man är rädd.

Rädd för vadå?
Detta varierar men oftast är det att personen i fråga är rädd för att bli utstött eller mindre aceepterad.

T.ex om Janne, Adrian, Petra och Nellie har hopp-lektion och ska hoppa ett hinder på 85 cm och alla har klara det och det är Nellies tur.

Nellie är egentligen rädd för hästen hon rider och tycker att hindret är alldeles för högt, men säger hon något eller ber hon tränaren att sänka ?
Nej.
För Nellie vet att gör hon det så kommer dom andra att skratta och tycka att hon är en dålig ryttare.
Även om ingen har sagt något om att det är töntigt att sänka hindret så vet Nellie att det tycker dom, det är ett tyst grupptryck.
Ett grupptryck som inget utalar, men det finns där och alla vet om det.

Samma sak med mobbing bara det att där är grupptrycker ofta utalat.

T.ex om Kalle, Peter, Poppe och Rasmus mobbar/retar Otto och Poppe helt plötsligt säger stopp, då kommer antagligen resten av gänget säga något som får Poppe att fortsätta, för det dom säger betyder att står du på Ottos sida så får du aldrig mer vara med oss. Och eftersom mobbargänget ofta är dom populära så slutar inte Poppe, för han som väldigt många andra vill verkligen vara populär.

Samma sak gäller folk som börjar röka, dricka osv.
Dom vill egentligen inte men kompisarna pushar på och dom börjar pga rädslan att inte få vara med mer.

Sen finns det ju mycket mer där grupptryck förekommer, men det tar jag inte upp idag.

Vad ska man då göra för att stå emot grupptryck?

Finns väl egentligen en massa saker, men det enklaste är väl bara att tänka efter.
Tänka i banorna vill jag det här, är det här bra för mig , skadar det någon och det som dom flesta slutar genom att tänka, Hur hade det kännts om någon ställde sig framför mig och sa det här ?

Sen kan man inte bara skylla på grupptryck när man gör något dumt, även om man är flera. För du har alltid ett eget ansvar också, det är fortfarande alltid du som bestämmer vad du ska göra och inte i slutändan. Du har alltid sista ordet när det gäller dig själv.

Sen finns det ju dom som står emot grupptryck och dom ska ha enormt med Cred för att dom gör något som många inte vågar och dessutom klarar av det.
Jag försöker också stå emot och bara göra det jag själv vill, och jag lyckas inte alltid men oftast.
För jag har viljan att försöka tills jag klarar det, och den måste man ha om man ska stå emot en av dom största orsakerna till mobbing. -Grupptryck.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0